درک کالسیک از جامعه مدنی به صورت سازماندهی ی مردمی با منافع مشترک، نخستین بار، در شهرهای یونان باستان به صورت منسجم فرموله شد وهمچنین حول این استنباط شکل گرفت که مردان و ن از نظر اجتماعی در حوزه های جداگانه ای زندگی میکنند. تئوری یونانی شامل طیف گسترده ای از روابط بشری بود. عشق، دوستی، آموزش، ازدواج، شهروندی، وظایف بردگان، وظایف اربابان، مهارت صنعتگران و تقسیم کار بر اساس مهارت؛ هرکدام از این موارد جداگانه و همچنین در پیوند با یکدیگر بررسی شدند. مشاهده اینکه مردم در انجمنهایی متمایز اما مرتبط با هم زندگی میکنند، سبب بروز بحثهایی درباره یگانگی، اشتراک، گروه گرایی و جهان نگری شد. تئوریهای ی سیستماتیک از دل این بحثها بیرون آمد و نخستین رویکردها به جامعه مدنی را رقم زد. تفکرکلاسیک ی همیشه مدعی بود که قدرت ی، تمدن بشری را ممکن کرده است.

تمایز افتخارآمیزی که یونانیان بین خود و بربرها قائل بودند این بود که:

آنها میتوانند عضو انجمنی ی شوند و درجامعه ای مدنی زندگی کنند، ولی بربرها نمیتوانند.

ت گسترده ترین و خودبسنده ترین سطح فعالیت است که افراد را قادر میکند تا از شرایط بلاواسطه خود فراتر روند و آگاهانه اصول زندگی  اخلاقی را پی بریزند. اگر بیخردان افرادی تنها بودند که زندگیشان در اهداف شخصی خلاصه شده بود، شهروندان مختار با کنشهای عمومی مبتنی بر خرد شناخته میشدند. پریکلس( 450 قبل از میلاد) در بیانیه معروف خود به آتنیها گفت:

ما نمیگوییم مردی که به ت علاقه ندارد سرش به کارخودش بند است، میگوییم او اصلا اینجا کاری ندارد.

علاقه مندی به اولویت دادن داوطلبانه به منافع شهر در مقابل منافع شخصی نشانه قاطعی از شهروند-سرباز بود. پریکلس از روی تجربه میدانست که روح شهروندی چقدر میتواند قدرتمند باشد. 

هیچ کدام از این مردان برای اینکه میخواستند از ثروت خود لذت ببرند ضعیف نشدند و هیچکدام از آنها برای اینکه میخواستند از فقر بگریزند و ثروتمند شوند، روزهای بد خود را از سر باز نکردند. آنها آرزویشان بیش ازاینها بود. آنها میخواستند غرور دشمن را به آزمون بگذارند.

توسیدید_کتاب جنگ های پلوپونزی

فلسفه کلاسیک یونان، که پس از جنگ ویرانگر پلوپونزی به وجود آمد، تاکید داشت که خیر عمومی تنها از طریق مباحثه عمومی و سازماندهی با استفاده از کنش عمومی به دست میآید و گفته میشد که انحطاط مدنی پیامد حسابگریهای شخصی و منافع فردی است. افلاطون ابتدا تئوری خود را براساس زندگی همه جانبه مردم در چارچوب جامعهای اخلاقی بنیان گذاشت و برای این کاربرخی ازنقاط قوت و خطرات‌ سازماندهی جامعه مدنی حول برنامه اخلاقی مشترک را شرح داد.

••••

لینک دانلود کتاب سیر حکمت جامعه مدنی از یونان باستان تا جهان مدرن

دانلود کتاب صوتی رساله لیزیس اثر افلاطون

دانلود کتاب حکمت در دوران شکوفایی فکری یونانیان نوشته نیچه

اسکندر کبیر قسمت سوم

مدنی ,جامعه ,منافع ,عمومی ,ی ,زندگی ,جامعه مدنی ,یونان باستان ,بود که ,دانلود کتاب ,کتاب سیر ,برای اینکه میخواستند

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

وحیداله موسوی مالیخولیا DarkCity نیشابور آموزشگاه حسابداری و کامپیوتر و بورس زهرا جعفریان کوچک‌های بزرگ 블랙핑크 동생 agahichii جِهاد کبـــــیر